Školní poradenské pracoviště
personální zajištění: ředitelka školy Mgr. Monika Bisová
výchovný poradce Mgr. Monika Bisová
školní metodik prevence Mgr. Monika Bisová
třídní učitelé
Byl zpracován Program poradenských služeb, který naleznete zde:
Program poradenských služeb Kratonohy
součástí je i preventivní program školy Preventivní program školy v roce 2019-2020
Děti s vývojovými poruchami učení na naší škole
Při posouzení jednotlivých vývojových obtíží hraje důležitou úlohu učitelská diagnostika, která je východiskem pro vyšetření v pedagogicko - psychologické poradně. Třídní učitel vytváří plán pedagogické podpory (PLPP), který je nejdéle po třech měsících vyhodnocen a stává se podkladem pro vyšetření v pedagogicko - psychologické poradně. Sledují se v něm základní oblasti obtíží ve čtení, psaní, počítání a ostatních předmětech. Pozornost je věnována také úrovni řečového projevu, schopnosti soustředit se, projevům chování dítěte, adaptaci na školní klima třídy, spolupráci se spolužáky, podřízení se autoritě, vztahu ke školní práci a dalším důležitým postřehům z osobnosti žáka.
Na naší škole poskytujeme metodickou a informační pomoc pedagogickým pracovníkům a rodičům. Pomoc spočívá ve včasném odhalování žákových obtíží – depistáží žáků se specifickými vývojovými poruchami učení. Poskytujeme reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a poradenskou činnost jejich rodičům, vypracováváme plány pedagogické podpory a individuální vzdělávací plány pro žáky. Na základě včasné diagnostiky mohou učitelé volit správná opatření sloužící ke zkvalitnění vyučovacího procesu a zmírnění obtíží žáka. V současné době pečujeme o žáky s poruchami učení těmito formami práce:
- Integrací žáka v běžné třídě ZŠ,
- Výuka žáka v běžné třídě a mimo vyučování pak docházka do hodiny nápravy
- Spolupráce s Pedagogicko – psychologickou poradnou v Hradci Králové a Chlumci nad Cidlinou, spolupráce s SPC Duháček Hradec Králové
Obecné zásady hodnocení a tolerance dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Metody hodnocení se musí řídit právními předpisy a metodami ověřenými v praxi.
- Vysvětlení všem činitelům (žák, rodiče, ostatní učitelé, spolužáci), že bude tento žák odlišně hodnocen.
- Žák nebude vystavován takovým činnostem, ve kterých díky své poruše nemůže podávat optimální výkon.
- U žáka je nutné rozpoznat skutečné vědomosti a dovednosti, které nezkresluje porucha. (odlišit specifické chyby od nespecifických)
- Vycházíme z toho, v čem je žák úspěšný.
- Hodnotíme pouze to, co žák stihne vypracovat.
- Uvědomujeme si, že každé zkoušení či písemná práce je pro žáka zátěžovou situací (strach, úzkost, obava z neúspěchu).
- Dáme žákovi možnost používat nápravné pomůcky (bzučák, okénko na čtení, mluvnická pravidla, tabulky, atd.)
- K hodnocení využíváme Metodický pokyn MŠMT ČR č.j. 23 472/92-21.